Ruoan rooli hyvinvoinnissa — tätä et ehkä tullut ajatelleeksi!

Muutoksen tuulet puhaltavat. Paluu vanhaan vai kohti uutta?

Kuluneen kuukauden aikana moni meistä on herännyt tarkastelemaan omia arvojaan uusin silmin. Ne asiat, joita ennen pidimme tärkeinä, eivät kaoottisen tilanteen keskellä enää välttämättä olekaan niin merkityksellisiä. Usein kriisi saa ihmisen palaamaan perusasioiden äärelle — esiin nousevat sellaiset arvot kuin terveys, hyvinvointi ja yhteisöllisyys.

Kiireisessä maailmassa ruokailun rooli jää usein vähälle huomiolle

Emme välttämättä jaksa perehtyä raaka-aineisiin ja hotkimme teollista, pitkälle jalostettua ruokaa. Ruokailulle ei aina edes varata erikseen aikaa, vaan se saattaa tapahtua muun tekemisen rinnalla, esimerkiksi Netflixiä ja muuta viihdettä kuluttaessa.

Nyt, kun maailma ympärillämme on hidastunut, voi ruokailun roolin nähdä sen ansaitsemassa asemassa. Joillekin se on jopa meditatiivinen hetki — ruokaillessa aistimme valpastuvat ja voimme keskittyä olemaan läsnä tässä ja nyt sen sijaan, että murehtisimme mennyttä tai tulevaa. Ruoka tuo myös ihmisiä yhteen ja se voi olla ainutlaatuinen hetki ystävien kanssa.

Ruoka on muutakin kuin nälän sammuttamista. Se on unen, liikunnan ja ihmissuhteiden ohella tärkein asia, jolla vaalimme hyvinvointiamme. Ravinnerikas ruoka huoltaa kroppaamme tarjoamalla sille tärkeitä rakennusaineita. Ruoan rooli menee kuitenkin vielä tätäkin pidemmälle. Syömämme ravinto auttaa aivojamme jaksamaan paremmin elämän vilskettä, ja sillä on myös iso rooli mielialan säätelyssä.

Ruoanlaitto on hetki, jolloin pääsemme käyttämään luovuuttamme niin että keho ja mieli kiittävät. Mikroversoilla pystyt lisäämään annoksesi näyttävyyttä, makua ja ravintorikkautta helposti ja näppärästi.

Jo hyppysellinen mikroversoja rikastuttaa ateriasi ravintoarvon moninkertaiseksi

Loppupeleissä pitkällä tähtäimellä on helpompaa syödä sopivasti oikeanlaista ruokaa kuin noudattaa tiukkaa dieettiä. Mikroversoissa ei ole turhia kaloreita, vaan sitäkin enemmän tärkeitä ravinoaineita kuten vitamiineja, mineraaleja ja antioksidantteja. Esimerkiksi punakaalissa on jopa 40-kertainen määrä E-vitamiinia ja kuusi kertaa enemmän C-vitamiinia kuin vastaavassa aikuisessa kasvissa.

Auringonkukanverson sanotaan olevan yksi terveellisimpiä versoja maan päällä. Samalla se on yksi maukkaimpia ja helppokäyttöisimpiä lisiä ruokaan. Auringonkukasta saat helposti luotua itsellesi superterveellisen salaattipohjan tai sivusalaatin. Se toimii myös leivän välissä, pizzan päällä tai sellaisenaan. Auringonkukanverson rapean olemuksen takia se on myös terveellinen vaihtoehto sipsikulholle — itse tykkään varata tätä herkkua viereeni rouskuteltavaksi kun katson elokuvaa tai kirjoitan.

Lisäämällä versoja ateriaasi teet tietoisen päätöksen auttaa paitsi kehoasi myös planeettaa voimaan paremmin. Jokainen kasvattamamme sato säästää vettä yli 90% verrattuna perinteiseen maatalouteen. Emme myöskään käytä myrkkyjä, mitkä voisivat päästä luontoon ja tehdä siellä tuhojaan. Kasvatus on niin helppoa, että sitä pystyy tekemään jopa kotioloissa — mutta tästä lisää myöhemmin.