Syötävät versot osana hyvinvointia

Syötävät versot ovat ehkä yksi mielenkiintoisimmista “uusista” ilmiöistä kasvintuotannon sektorilla. Versoista muodostuu mahdollisesti koko kasvikunnan ylenkatsotuin tuoteryhmä.

Verso on yleisesti käytetty nimitys kasville siinä kasvuvaiheessa, jossa ensimmäiset sirkkalehdet ovat kehittyneet, ja ensimmäiset varsinaiset lehdet ovat kehittymässä. Käytännössä joka ikinen koskaan maapallolla kasvanut lehdellinen kasvi on elämänsä alkuvaiheessa ollut verso. 

Versot ovat pieniä, ja rehellisesti jopa vähän mitättömän näköisiä. Söpöjä, joku voisi sanoa. Ei siis ihme, ettei niihin ole kiinnitetty ihan älyttömästi huomiota. Versot ovat esiintyneet lähinnä annosten koristeena hienoissa ravintoloissa. Viimeisten vuosien aikana on kuitenkin tehty runsaasti tutkimuksia versojen ravintosisällöstä ja terveysvaikutuksista ja on huomattu, että syötävät versot suorastaan pursuavat ravintoaineita. Verrattuna aikuisiin kasveihin ravintopitoisuudet ovat usein moninkertaisia.

Yleisesti uskottu syy tähän on, että tässä vaiheessa sykliä kasvi valmistautuu kasvupyrähdykseen, joka vaatii paljon rakennusaineita. Suuri osa vaadituista ravinteista on jo valmiiksi siemenessä, josta verso imee itseensä kasvun aineksia. Kasvin ensimmäiset lehdet, joita kutsutaan sirkkalehdiksi, kasvavat muutaman ensimmäisen kasvupäivän aikana, ja aloittavat intensiivisen fotosynteesin eli yhteyttämisen heti kasvaessaan. Kasvi alkaa itse tuottamaan ilman, veden, valon ja siemenestä ja kasvualustasta saatavien ravinteiden avulla kasvuun vaadittavia rakennusaineita.

Kasvin kasvaessa vanhemmaksi se käyttää runsaasti vettä tuottaakseen biomassaa, ja ravintoaineiden osuus suhteessa veden määrään laskee. Kasvi niin sanotusti laimenee kasvaessaan. Kun kasvi korjataan ja syödään nuoressa iässä, laimenemista ei vielä ehdi tapahtua, vaan verso on äärimmäisen ravintorikas pienestä koostaan huolimatta.

Kasvi niin sanotusti laimenee kasvaessaan.”

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että versoja syömällä on mahdollista saada valtava määrä kehoa hyödyttäviä vitamiineja ja hivenaineita pienemmässä paketissa, kuin aikuisia kasveja syömällä. Jos ajatellaan puhtaasti ravinnon määrää suhteessa biomassaan, niin hiukan tätä konseptia pyöritellessä alkaa hahmottumaan, että itse asiassa kasvattamalla kasvit aikuiseksi heikennämme niiden ravintotiheyttä. Toisin sanoen, käytämme valtavasti vettä, energiaa, aikaa ja muita resursseja siihen, että heikennämme tuotteen ravitsemuksellista laatua. 

Aikuiset kasvit tuovat toki mukanaan valtavan kirjon erilaisia makuja ja koostumuksia, mitkä eivät ole mitenkään verrattavissa versoihin. Erilaisten kasvisten monipuolinen käyttö on äärimmäisen tärkeää ruokavaliossa. Versolla ei voi eikä kannata luonnollisestikaan korvata kaikkia kasviksia, mutta esimerkiksi salaatin korvaaminen versoilla parantaa ruoan ravintotiheyttä ilman, että esimerkiksi maku ja rakenne ovat radikaalisti erilaisia.

Auringonkukanversot ovat lähde 7 tärkeälle hivenaineelle ja 6 vitamiinille. Seuraavassa taulukossa verrataan, kuinka monta grammaa pitäisi syödä jääsalaattia tai auringonkukanversoja, jotta kunkin ravintoaineen päivittäisen saantisuosituksen vertailuarvo tulisi täyteen. 

Ravintoaine Jääsalaatti Auringonkukka Kerroin
Rauta 2 kg 62 g 32 x
Kalsium 1,4 kg 625 g 2 x
Kalium 550 g 476 g 1 x
Magnesium 1,66 kg 400 g 4 x
Seleeni 25 kg 200 g 125 x
Jodi 14,2 kg 660 g 21 x
Fosfori 1,66 kg 550 g 3 x
Folaatti 500 g 220 g 2,5 x
A Vitamiini 1 kg 330 g 3 x
B2 Vitamiini 7,14 kg 500 g 14 x
B6 Vitamiini 1,4 kg 550 g 2,7 x
C vitamiini 3,33 kg 550 g 5 x
K Vitamiini 65 g 120 g 0,5 x

Lähteet: Fineli, USDA

Yllä oleva vertailu on luonnollisesti täysin hypoteettinen, ja monipuolisessa ruokavaliossa vitamiineja ja mineraaleja saa useista muistakin lähteistä. Salaattia tai versoja ei tietenkään kannata syödä päivittäin kilokaupalla mm. niiden sisältämän nitraatin ja oksaalihapon vuoksi. Molemmat yhdisteet ovat kohtuullisella kulutuksella harmittomia. Kilokaupalla syöminen ei kuitenkaan ole edes tarpeellista: syömällä jo sata grammaa auringonkukanversoja päivässä pystyy jo saamaan merkittäviä määriä ravinteita. 

Etenkin vanhemmille ihmisille syötävät versot voivat olla mullistava lisä ruokavalioon. Kyky syödä paljon saattaa olla rajoittunut, jolloin versoilla pystytään antamaan keholle pienessä paketissa merkittävä määrä tarvittavia ravintoaineita ilman ylimääräisten ravintolisien käyttöä. Yleisesti tiedettyjen ja tärkeäksi tunnustettujen mineraalien ja vitamiinien lisäksi versot sisältävät paljon vähemmän tunnettuja, mutta ihmiskeholle hyödyllisiä bioaktiivisia yhdisteitä, kuten klorofylliä ja sulforafaania.

Sisäviljeltynä versojen kasvatus ei vaadi lainkaan torjunta-aineita.

Tuotantotalouden ja resurssitehokkuuden näkökulmasta versoissa piilee myös toinen ominaisuus joka lyö laudalta kaikki muut kasvit. Niiden kasvattaminen ei vaadi lähes mitään. Kasvusykli on vain 4–5 päivää lampun alla, eli 32–40 tuntia kasvuvalon alla. Vertailun vuoksi esimerkiksi jääsalaatti vaatii kasvusyklinsä aikana 450–900 tuntia kasvu- tai auringonvaloa. Salaatinviljely avomaalla tai kasvihuoneessa on toki energiankäytön puolesta kannattavaa silloin, kun auringonvaloa on riittävästi kasvuun, mutta esimerkiksi Suomessa salaatin viljelyyn tarvitaan joka tapauksessa keinovaloja suurin osa vuodesta. 

Lyhyen kasvusyklinsä aikana versot eivät vaadi juurikaan ylimääräisiä lannoitteita tai sisäviljelyn ansiosta lainkaan torjunta-aineita. Lisälannoitteita voidaan antaa pieniä määriä turvaamaan kasvin tasapainoinen ravinteiden saanti ja terve kasvu, mutta se ei ole pakollista, sillä lyhyen syklin aikana lannoitteiden hyödyt ovat hyvin pienet.

Ehkäpä suurin ongelma versoissa on se, että nuoren ikänsä takia kasveihin ei ole kertynyt vielä juuri energiapitoisia ravintoaineita: proteiinia, hiilihydraatteja tai kuituja. Proteiinia on tuplasti verrattuna vaikka jäävuorisalaattiin, mutta ei silti merkittäviä määriä. Versoja syömällä ei siis voida korvata ruokavaliosta esimerkiksi kaloreita tai proteiinia.

Syötävät versot ovat kuitenkin mainio tuoteryhmä, jonka osuutta kannattaa ehdottomasti lisätä ruokaympyrän kasvislohkossa: versojen ravitsemukselliset ja taloudelliset edut sekä ympäristöhyödyt ovat moninkertaiset verrattuna vihannesosaston nykyiseen valtiaaseen, jääsalaattiin. 

Syötävät versot kaupoissa

Lisälukemista

Auringonkukanversojen ravintosisältö (USDA FoodData Central)

Versot, rauta, folaatti ja raskaus